Black Friday 2019 nærmer sig med stormskridt. Fredag d. 29. november finder den store dag sted. Men hvordan gik det sidste år?

Black Friday som koncept har for alvor bidt sig fast i Danmark. Siden shoppingkonceptet for første gang gjorde sit indtog i Danmark i 2013, er det år for år kun blevet mere populært. Og intet tyder på, at Black Friday er på vej ud af forbrugernes bevidsthed igen. Vi har samlet en række tal og statistikker der viser hvor populært Black Friday er blevet i gode gamle Danmark.

1. Danskerne Googler i stigende omfang løs om Black Friday
2. Sådan gik det til Black Friday 2018
3. Gør dig klar til Black Friday 2019 i samarbejde med tilbudmaskine.dk

Danskerne Googler i stigende omfang løs om Black Friday

En god indikator for et koncepts popularitet er, at se på hvor ofte danskerne Googler det. Og tjekker man søgetendensen ud, er der ingen tvivl: Danskernes interesse for Black Friday er steget år for år, siden vi for første gang kunne slå os løs med slagtilbud i massevis i 2013. Hvor søgeordet “Black Friday” blev tastet ca. 0,5 millioner gange i debutåret 2013, var dette tal steget til 1,9 millioner året efter. I de sidste par år er tallet steget til i omegnen af 3,4-3,6 millioner, så der er altså tale om en eksplosiv stigning i interessen for konceptet. Bemærk i øvrigt, at der her kun tages udgangspunkt i søgeordene “Black Friday”, så hvis folk har søgt efter f.eks. “Black Tilbud”, eller “Black Friday Xbox”, så er det end ikke medtaget.

Sådan gik det til Black Friday 2018

Sidste års Black Friday var endnu engang et hit blandt de danske forbrugere. Flere butikker har endda efterhånden udvidet konceptet, så der i stedet for blot en Black Friday, er tale om en hel Black Week. Nogle vil mene, at konceptet således er ved at blive udvandet, men eftersom omsætningen fortsætter med at stige, ser det ikke for alvor ud til, at danskerne er klar til at droppe udsalgsvanvidet foreløbig.

Her kan du se dankortomsætningen på selve Black Friday siden 2013: 

  • 2013: 1.370 mio. kr
  • 2014: 1.533 mio. kr
  • 2015: 1.983 mio. kr
  • 2016: 2.001 mio. kr
  • 2017: 2.117 mio. kr 
  • 2018: 1.940 mio. kr

Bemærk faldet i 2018. Intet tyder på, at den generelle omsætning er faldende, men der spekuleres i, at forbrugerne spreder deres indkøb ud over hele ugen, da rigtig mange butikker som nævnt er begyndt at introducere deciderede Black Week-koncepter, i stedet for blot en enkelt Black Friday.

Elgiganten er en af de butikker, som for alvor har oplevet fremgang i omsætningen, år for år. Ved Black Friday 2018 meldte butikken om 20% flere besøgende end året inden, samt hele 30% flere ordrer. Og det er da også blandt elektronikbutikkerne, at man skal finde nogle af de bedst sælgende varer fra Black Friday 2018. De helt store sællerter er nemlig fladskærms-TV, særligt udgaverne i 4K, samt de nyeste smartphones fra Samsung, Apple og Huawei. Microsofts Surface computere har også solgt godt, og det samme kan siges om konsoller og computerspil.

Det er naturligvis ikke kun elektronikprodukterne der blev langet over disken ved Black Friday 2018. Et stigende salg af tøj og smykker er også konstateret, blandt andet i butikker såsom Magasin. Rigtig mange har i de senere år også valgt at droppe forbi deres lokale Jysk, for at købe sengetøj, puder og møbler på slagtilbud.

Gør dig klar til Black Friday 2019 i samarbejde med tilbudmaskine.dk

Så det står altså klart: Black Friday var endnu en gang et hit sidste år, og alt tyder på at succesen fortsætter i år. Vi anbefaler dig derfor at holde dig opdateret her på tilbudmaskine.dk. Her samler vi nemlig alle de bedste Black Friday tilbud, og her finder du også alle butikkernes tilbudsaviser så snart de er klar. Vi har også masser af spændende artikler klar i perioden op til fredag d. 29. november, hvor det jo som bekendt går løs. Så vi ses her på tilbudmaskine.dk til masser af gode Black Friday tilbud og rabatter!

Mens vi venter på Black Friday 2019: Sådan gik det sidste år

Post navigation


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *